Julafton...

Kl är 01.30 och den är äntligen över. Jag orkade igenom den. Saknade ramlade över mig när vi kom hem efter att vi hade varit till dig på graven och vi skulle fika. Då vart det så påtagligt att du inte var här. Jag åt din favorit kaka, mandelhorn och kunde knappt svälja den när tårarna började rinna och jag tänkte, här sitter jag omklädd och fin, och du finns inte här och säger som du brukade, vad fin du är älskling. Jag har tittat på klockan och räknat ner tiden. Snart är det över, snart är det över. Och om ett par dagar kan jag ta bort allt julpynt, byta gardiner och hoppas att Januari blir lite lättare att leva.

Det blev en fortsatt, fin julafton, trots att jag saknade dig så fruktansvärt. Jag fick ett jätte fint armband av Sebban och Alex, ett så kallat pandoro armband som jag kan köpa berlocker till. Jag skall köpa berlocker som symboliserar dig och som jag kan bära med mig alltid.

Roine, det finns änglar på jorden. Jag har mött dem. Wallins begravningsbyrå i Norrtälje med Erik i spetsen är den mest fantastiska byrå man kan anlita. Du skulle ha älskat Erik. Den värme och respekt som Erik, Ove och Eva har visat mig och barnen i den oerhört svåra stund i samband med din död går inte att beskriva. Jag har kännt mig så fullkomligt trygg. Pricken över iet som man brukar säga, var i torsdags den 23 december kl 15.00. Då vi skulle urnsätta dig.

Vi samlades i begravningskapellet på Kyrkogården och när vi gick in så stod din urna på en liten bänk omgiven av tända ljus. Jag tog dig i min famn och Erik frågade om jag hade varit uppe på din gravplats och jag svarade nej. Då sa han att då väntar en överaskning, jag tänkte att de har nog satt lite blommor och ljus på din plats. När klockorna började ringa bar jag dig till din plats och när jag närmade mig så såg jag att något var ändrat. Din gravsten stod redan på plats. Roine, denna lycka jag kände när jag såg din sten var oerhörd. Jag blev helt stum och grät. Erik och Ove hade lyckats få stenen klar och dessutom kunnat sätta den på plats trots all snö och kyla. När jag beställde din sten så sa Ove att den inte kunde sättas på plats förrän till våren men nu stod den där.

Jag blir så rörd och glad, när jag tänker på att det finns så underbara människor omkring mig. Erik, Ove har verkligen i sitt yrkesval hittat sin rätta plats i livet, det ger så mycket av dem själva, så när livet en dag är slut för dem kommer de ha en särkild utvald plats i himlen.

Jag hoppas att du trivs på din gravplats och att du också tycker att stenen är lika fin som jag tycker att den är.

Jag kommer till dig senare i dag.

Kram

Saknar dig, älskar dig.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0